Vi tester Traxxas Spartan

Skrevet av Terje74 - 09.07.2012 14:00:48

Traxxas markedsfører seg som "The fastest name in radio control", og på Spartan-esken står det med store bokstaver "The world fastest Ready To Race muscleboat". Vi har sett frem i mot denne testen i nesten ett år for å få bekreftet at annonserte 50 mph, eller 81 km/t er en realitet i standard utførelse. En ny Garmin Edge 500 GPS er innkjøpt for å sikre nøyaktige målinger.





BILDE: Rattradioen ser ut til å være en enkel 2.4 GHz sak, men skinnet bedrar. To fulle sider i manualen beskriver hvordan to trykknapper og blinkende lysdioder kan justere gass og styrefølsomhet, endepunkt, subtrim og servoreversering. Å huske de ulike kombinasjonene uten display i felten fremstår lite realistisk, og heldigvis klarte vi oss godt med mekanisk trim for rorets nøytralposisjon og styreutslag.

På båtsiden var Traxxas i mange år kongen på vannet i RTR-klassen med Villain (lansert 1989). Villain benyttet doble 550 børstemotorer og doble propeller, og en toppfart på 42 km/t var i mange år nok til å holde konkurrentene bak seg. Dette hegemoniet fikk en brå slutt da Aquacraft i 2005 lanserte Supervee27 med børsteløs motor og med sine 52 km/t ut av esken feide den Villain av vannet. Det skulle ta hele 5 år før Traxxas klarte å samle troppene til å designe en båt som skulle ta tilbake tittelen "Verdens raskeste RTR-båt". Utfordringen til Traxxas var at nå hadde konkurrentene flyttet RTR-målstanga til ca. 70 km/t. Derfor ble målsettingen for Spartan ubeskjedene 50 mph eller 81 km/t hvilket er mye uansett båttype, og ekstremt mye for en RTR V-bunnsbåt.




BILDE: At Spartan er en lekker skute kan ingen komme fra. Den blå eller røde dekoren er silketrykket på skroget, men Traxxas- og Spartan-teksten er dekaler som enkelt kan fjernes om man ønsker det.

Stor båt

Det første som slår meg ved utpakking er størrelsen på esken. Spartan er hele 1,05 meter inkludert roret og det er hele 25 cm lengre enn Supervee27. Traxxas mener at Spartans fartsressurser krever et større skrog for stabilisering av båten. Båten er ikke bare stor utenpå, også innvendig er plassen enorm og i tillegg har Traxxas gjort service mye enklere ved å samle motor, regulator og radioutstyr i en separat "vugge" som kan vippes opp for bedre tilgjengelighet. Gjengene i plaststykkene som holder vugga på plass er ekstremt trange, men en omgang med 4 mm gjengetapp løser problemet.




BILDE: Å lage gripekanter for å løfte dekselet var nok en god ide på tegnebordet, men det blir åpninger hvor vann kan trenge inn, og helteiping av dekselet blir umulig.

Hva følger med i esken?

I tillegg til båten med 2,4 GHz rattradio og komplett elektronikk finner vi 2 stk. NiMH-batterier på 3000 mAh og 7 celler. En ekstra propell følger med, pluss nødvendig verktøy inkludert en stor tube smørefett til flexakselen. For å få båten på vannet trenger du lader for NiMH-batterier og batterier i senderen. For å få Spartan til å kjøre 80 km/t trenger du betydelig mer utstyr.




BILDE: På grunn av varmeproblemer ble Spartan en periode trukket fra markedet i 2011, men i Norge har bare den oppgraderte utgaven med motor og regulator fra Castle vært tilgjengelig.

Byggekvalitet

Skroget er støpt i plast og er noe tyngre en glassfiber, men til gjengjeld er finishen upåklagelig. I motsetning til visse kinabåter vi har testet, har Spartan gjennomtenkte løsninger for både hardware og elektronikk. Skruehullene i beslagene som holder propellakselen på plass er 1 mm overdimensjon, hvilket betyr at de i masseproduksjonens tempo lett kan havne litt ut av senter. Dette kan være forklaringen på hvorfor Spartan har fått rykte på seg at ikke to båter oppfører seg likt på vannet.




BILDE: Plassen i skroget er enorm, og batteriene sitter godt fast med flyttbare velcrobånd. Bakerste posisjon gir høyest toppfart, men større sjanse for å slå rundt. Med 6S-batterier om bord er det greit å ha litt margin.

Motor og fartsregulator

Mange RTR-båter kan oppgraderes til å kjøre mer enn 80 km/t ved å skifte regulator, motor og flexaksel, men det koster. Spartanregulatoren er dimensjonert for 2 til 6S-LiPo og 80A kontinuerlig belastning (300A kortvarig). Det betyr 2 LiPo-celler og 150 W ekstra sammenlignet med konkurrentene. BEC fungerer også med 6S-LiPo, så separat batteri for mottaker og servo er aldri nødvendig. Motoren i 540XL-størrelse måler 36x82 mm, hvilket også er et nummer større enn hva konkurrentene kan varte opp med. KV-tallet (omdreininger pr/Volt) er ikke oppgitt, men på motorens endelokk finner vi til slutt 1800 KV innstemplet. Ved rotasjon av propellen imponerer motoren med "magnetisk kompresjon" i toppklasse, noe som indikerer høyt dreiemoment og lavere motortemperatur.

Regulator med cutoff for utladet LiPo-batteri

NiMH-batterier trenger ingen beskyttelse mot dyputlading, og fabrikkinnstillingen på regulatoren er uten LiPo-cutoff. LiPo-batterier kan derimot påføres varig skade ved utlading dypere enn 3 Volt pr/celle. LiPo-cutoff innkobles ved å tilkoble batteriene samtidig som sender holdes i full revers til regulatoren sender kvitteringstone. Regulatoren vil deretter telle opp like mange pipetoner som antall celler i LiPo-pakken, og lampen vil lyse grønt i stedet for rødt uten gasspådrag. Etter cutoff gir regulatoren 25 % effekt med god margin til å komme i land.

Radiosender

Det føles uvant med et ratt som bare har 25 grader utslag til hver side, og i hastigheter under 50 km/t må styreutslaget settes til maks for en akseptabel svingradius. Med 6S-LiPo om bord bør styreutslaget justeres betydelig ned. Personlig ble jeg mest komfortabel med å flytte styrestaget til det innerste hullet på servoarmen for mindre mekanisk rorutslag kombinert med maks utslag på senderen.




BILDE: Bakfra har Spartan alt utstyret som trengs i en høyfartsbåt. Ror og strut (hylse for propellaksel) er justerbare. Inntak for vannkjøling skjer gjennom et spor i roret. Plastikkpropellen er 42 mm på 3/32 aksel.

Den første prøveturen

Det ble naturlig å starte med NiMH batteriene som følger med båten, og som i følge produsenten skal sende Spartan opp i 30 mph. (48,6 km/t). Båten gikk riktig nok støtt som "et fjell", men spesielt fort gikk det ikke. GPSen viste 37,4 km/t som var betydelig under lovet hastighet. Batteriene var også uventet varme hvilket kan tyde på stor indre motstand som trekker volten ned under belastning.

Siden Spartan tross alt er konstruert for 6S-LiPo lot vi ikke skuffelsen med NiMH-batteriene knekke oss. Neste batteripakke ble Bronto 2x 3S/30C-l LiPo-batterier. Forskjellen fra NiMHbatteriene var enorm og Spartan skjøt fart som om den skulle ha vært skutt ut av en kanon. Båten som tidligere hadde gått støtt som et fjell vippet nå hurtig fra side til side og før vi rakk å blunke var havariet et faktum. Vårt eksemplar var alvorlig plaget av det fryktede "chinewalk" syndromet, og dette måtte kureres før Spartan-testen kunne fullføres. GPSen viste bare 70,7 km/t. Et skuffende, men ikke uventet resultat med tanke på båtens ustabile oppførsel.

Vanntetting

Med flytemiddel i baugen kan ikke Spartan synke, men med bare snuta i været var dette en mulighet til å teste om Traxxas anstrengelser for å beskytte elektronikken mot vann var vellykket. Svaret er at fartsregulator og styreservo besto testen, men mottakerboksen var full av vann. Vann som kommer inn i båten under kjøring er ikke et problem, men ved havari må mottakeren demonteres, blåses ren for vann og tørke. Vi hadde mottakeren full av vann to ganger, men etter tørking ble den god som ny. Du kan like gjerne først som sist putte mottakeren i en ballong og tette ballonghalsen med to strips og silikon i mellom dem.




BILDE: Standard turnfins er ganske butte, men etter en omgang på smergelskiva ble de barberbladskarpe.

Chinewalk-kuren

Vi er ikke alene om å ha problemer med at Spartan vipper fra side til side, det kan bekreftes med en rask visitt på Youtube. Noen har derimot fått Spartan til kjøre tilnærmet perfekt, og løsningen er i de aller fleste tilfeller å heve strutten (røret til propellaksel) i små trinn til problemet er løst. Prøv i første omgang å heve strutten parallelt med skroget uten å vinkle den oppover. En annen Spartan-utfordring kan være at båten slår opp og ned med baugen. Løsningen er å bøye trimplan nedover i små trinn til den er kurert.




BILDE: Konsekvensen av kraftig Chinewalk ble fanget på bilder av Geir Zakariassen. Her er Spartan 1/100 sekund fra katastrofen.




BILDE: Første reaksjon var at Spartan hadde truffet en gjenstand i vannet, men slik blir resultatet når båten vipper rundt i 70 km/t.




BILDE: Fordi dekselet ble slått løs av motstanden i vannet, endte Spartan med baugen i været. Heldigvis har Traxxas utstyrt baugen full av flytemiddel, så det var aldri fare for at båten kunne synke.




BILDE: Spartan har to dreneringshull i hekken, men uten tørkepapir blir det fortsatt noe vann i skroget.




Bilde: Chinewalk er noen ganger vanskelig å få bukt med, men løsningen er å heve strutten fra skrogbunnen slik at hekken kommer dypere i vannet. Ved å presse strutten maksimalt oppover parallelt med skrogkanten fikk vi litt over 4 mm klaring mellom stoppringen og skrogkanten. Denne justeringen krever kraftigere verktøy enn det medfølgende, men er helt avgjørende for at Spartan skal komme til sin rett.

Nye fartsmålinger

Etter finjustering av strutt og trimplan ble resultatet en mindre rooster (propellsprut) og en betydelig mer stabil båt. Det var på høy tid med nye fartsmålinger og igjen startet vi med NiMH-batteriene som fulgte med båten. Denne gangen la vi batteriene helt bakerst i batteriholderen for høyeste toppfart. Å flytte tyngdepunktet bakover øker risikoen for at båten tar en flytur, men dette oppleves ikke som en trussel med NiMH-batteriene om bord. GPSen viste nå oppløftende 46,7 km/t hvilket er kun 2 km/t fra Traxxas egne målinger.

Etter justeringene er det ikke noe problem å holde full gass på langstrekkene med 6S-LiPo om bord, og Spartan er mest stabil når hastigheten økes mykt til toppfart med roret i nøytralposisjon. Høyeste GPS-måling med 6S Bronto-batteriene ble respektable 79,2 km/t, og dermed er det bekreftet at Spartan er verdens raskeste RTR båt når dette skrives. Med de dyreste Hyperion 45C-batteriene øker hastigheten ytterligere 3 km og med optimale metallpropeller er 90 km/t i sikte. Da er vi dypt inne på territoriet for konkurransebåter med bensinmotor. Vi er også imponert av at hastigheten holder seg over 75 km/t helt til det siste minuttet av kjøretiden. Merk deg at i 80 km/t er det ikke tilrådelig å ha batteriene i bakerste posisjon. Å krysse eget kjølevann kan da være nok til at båten tar en baklengs saltomortale.




BILDE: Helteiping av dekselet er umulig på Spartan, men taping av fronten på dekselet er nok til å holde det på plass ved en velt i høy hastighet. Da er også sjansen 50% større for at båten ender med riktig side opp ved en kollbøtte.




BILDE: Etter hver kjøredag må fleksakselen ut, tørkes godt og settes inn med fettet som følger med. Slurver du med dette er rust og rask slitasje resultatet. Verkøyet som følger med er perfekt, og det tar bare sekunder og stramme eller løsne klemhylsa.




BILDE: Spartan tar inn vann selv uten uhell, og for å begrense at vann kommer inn under gripekantene på dekselet, ble disse fylt med silikon og presset ned mot en overheadfilm tilpasset skrogenden.

Konklusjon

Vår mening er at hvis Spartan skal komme til sin rett er det 6S-LiPo som gjelder. De medfølgende NiMH batteriene egner seg best når yngre familiemedlemmer får prøve båten, og med 4S-LiPo finnes det billigere alternativer til å kjøre 55-60 km/t. Spartan er ikke perfekt, men styrken ligger i at motor og regulator er så godt dimensjonert at det skal godt gjøres å finne et RTR-alternativ med større fartspotensiale ut av esken. Spartans utfordring ligger i at finjustering av propellhøyde og eventuelt trimplan er påkrevet for å sprenge 80 km-grensen, men med litt tålmodighet er belønningen en elektroskute som er verd hver eneste krone.


Relaterte produkter

Traxxas Spartan 2.4GHz »