Phoenix Mustang Strega

Skrevet av Sigurd.A - 26.01.2017 09:16:46

Alt ser meget bra ut. Det er hel vinge, 2 halvdeler som limes med alu vingerør. Avtagbar del foran canopy med plass til drivbatteri eller tank. Fint for elektro. Fine farger synes jeg. Vanlige ca hengsler er nå blitt vanlig på Phoenix. Phoenix pleide å ha flate hengsler som er limt og pinnet, noe jeg syntes var bra, men smak og behag. Modellen har store flaps også. Ellers fint og solid skala fjærende understell. De mekaniske retracts har jeg benyttet denne gangen og det er en servo på hver retract. Mye er ferdig her, så det tar ikke så lang tid å montere/bygge dette settet. Det er det satt i islagsmuttere for 30cc bensin motor, RCGF type, det følger også med elektro kit. Dette er også blitt vanlig på mange Phonix modeller. Denne har jeg bestemt for gjenbruk av en OS 40cc 4stroke bensin, litt overkill blir det. Betrekning er oracover som jo er det beste som er å få på arf fly.





BILDE:

Utpakking og sjekk av innhold

Da var det bare å pakke ut alle deler. Alt er pakker og tapet bra, så det var ingen skader på noen av delene. Fint med ferdig innsatt pilot som følger med. Veldig kompakt pakket i forholdsvis liten kartong.




BILDE:




BILDE:




BILDE:




BILDE:




BILDE:




BILDE:




BILDE:




BILDE:




BILDE:




BILDE:

Motor innstallasjon og elektronikk i kroppen

Jeg begynte med motor installasjon. Normalt en rask jobb om det velges en 30cc bensinmotor med standere.
Eller medfølgende elektro feste. Jeg har hatt en stor Monsun som jeg har tatt alle deler fra bortsett fra noen flere servoer og prop jeg bestilte fra Elefun.
Jeg skulle ha en OS GF40 cc 4stroke bensin på dette flyet og regnet med at det ble litt trangt å få til. Ble likevel ingen modifikasjoner på firewall, bare å slå ut islagsmuttere og skru OS`en fast med sine originale standere med skruer. Hadde også en annen gjennomsiktig bensintank fra før som ble satt inn, selv om den originale er helt ok. Batterier ble satt litt bak i flyet med tanke på CG siden motor/tenning/batteri nok ble en smule tyngre enn for eksempel en RCGF 20 eller 30cc. Motor så ut til å passe bra innenfor cowling så det ut til også.
Trengte totalt 10 servoer og hadde 8 stk Hitec HS-5496MH 0.15sek 7.5KG som ble brukt. Disse var mer enn sterke nok til de små rorene på flyet og er ganske rimelige fra Elefun. To stk Hitec HS225MG ble brukt til retract, da disse midi servoene passer inne i vingen til formålet.
Throttle servo måtte jeg lage et eget feste til, se bilde. Ble litt trangt med tenning, tenningsbatteri og kill switch i tillegg til alt det andre.




BILDE:




BILDE:




BILDE:




BILDE:




BILDE:




BILDE:




BILDE:

Montering av viner og stab

Etter servo montering i kroppen var det liming av stab og sideror. Linker ble også satt på nå på disse rorene og stenger mot servoene. Alle deler var med og alt her passet bra. Linkene er de samm som Phoenix bruker på sine store modeller så de er meget bra. Hoved vinge halvdelene limes sammen med et stort og tykt vingerør.
Her skal det tåle G-krefter..
I vingene var det meget fine skala retracts som fulgte med. De var festet til ok mekaniske retracts som jeg valgte å bruke siden vingen er limt hel. Det skal være en servo til hver retract. Så jeg valgte da Hitec HS225MG som jeg tenkte ville holde og være sterke nok. Servo ble testet OK med linker mot retractene i vingen.. Servoer og stag til balanseror og flaps ble også montert. Veldig store flaps på denne modellen så forhåpentlig blir landings farten ikke veldig stor. Alt passet fint og servoer er skjult i vingen slik det er på de dyrere modeller til Phoenix, meget bra.




BILDE:




BILDE:




BILDE:




BILDE:




BILDE:

Bilder av ferdig fly og konklusjon

Flyet ble ferdig ganske fort og ble veldig fint. Med Motorinstallasjon som valgt ble ble balansepunktet akkurat det det skulle være, dvs 15,5cm inn fra vingekant ved kroppen.
Rx og batterier ble satt litt bak under cockpit for best CG. Lette Life 1600mA batterier ble valgt, og ett Life 1450mA til tenning montert bak firewall ved forkant av vinge. Totalvekt på alle batteriene er ikke mer en ca 200gram dvs omtrent som ett NiMH 6V. Deksler til hjul legger ble også montert siden det er vinter og is på vannet. Retract er festet slik at de står litt forover. Da tryner ikke flyet så lett under landing, slik jeg har sett mange andre warbirds gjøre. Bra tenkt av Phoenix. Det flyr nok like bra som de andre Phoenix warbirds jeg har testet.
Alt i alt fornøyd, og som forventet fra Phoenix.
Kommer tilbake med flytest her om noen dager.....
Da er den test flydd et par turer. Det gikk meget bra, fløy rolig og fint. Trimmet inn bare litt etter at ror var satt på øyemål. Er følsom på høyderor så bruk expo, jeg satt på 50%. Var også grei til lett acro pga relativt store ror. Landinger gikk fint, også med full flaps. Hadde som vanlig gøy med å komme inn høyt, slå på full flaps og av med motor, gli bratt ned og lande uten farts økning. Så konklusjon morsomt fly som flyr fint både sakte og fort.
Noen hendelser var det likevel denne gangen. På testdagen ble siste landing for hard som resulterte at begge leggene brakk tvers av. Det var plastikdelen inne i retractene som knakk. Det var litt kaldt og det var nok også til hjelp. Men var nok mest min feil. Så om man ser på bildene mine av vingene så er de hel metal retractene jeg fant på delelageret som er montert nå. Regner med at disse holder, det var bare å bytte over leggene og sette inn i vingen. Andre dagen jeg skulle teste klarte jeg å brenne opp begge Hitec HS225MG servoene, så har nå satt inn et par standard alt for sterke MG servoer. Måtte modde litt på fester for å få inn standard størrelse men det gikk greit. Den APC 16*10 propen var også noe liten, så nå har jeg satt på den originale APC 18*8W propen. Fikk 7400 rpm med den, så gleder meg til helgen for å virkelig få fart på maskinen.




BILDE:




BILDE:




BILDE:




BILDE:




BILDE:




BILDE:


Relaterte produkter

Phoenix Model Strega 30CC GP/EP ARF »