Test av SCX Digital bilbane med Pitbox

Skrevet av Jon - 23.11.2011 10:44:59

Digital bilbane med mange spennende funksjoner. Innstillinger for bensinfylling, bremser, ulike spillmodus, barnemodus, forbikjøringer og mye, mye mer.


PS!

SCX Digital PitBox har kommet i flere modeller. Banens innhold, størrelse og form i artikkelen kan derfor avvike noe fra baner som finnes i salg i dag. Vær også oppmerksom på at ikke alle SCX digitalbaner leveres med PitBox.

Utpakking

Banen kommer pakket systematisk i små esker som igjen er lagt i en stor hovedeske. Esken er stor, og det ser man at banen også kommer til å bli etterhvert som man pakker ut alle delene. Totalt skal bane bli hele seks meter. Jeg begynte med å finne frem manualen. Denne var på engelsk og spansk. Jeg tok meg tid og leste gjennom denne før jeg satt sammen banen. Her var det beskrevet detaljert om hvordan det digitale systemet fungerer, og hvordan ulike instillinger kan gjøres. Jeg anbefales at man benytter noen minutter på å lese gjennom denne før man tar banen i bruk.




BILDE: SCX Digital GT Pitbox

Bygging av banen

For å sette opp banen behøver man et område på 294x113cm. Enten et stort bord, eller man kan benytte gulvplassen. Jeg valgte det siste. Skinnene var enkle å koble, og satt godt. SCX skinnene kan kobles sammen bare ved å skyve de kraftig mot hverandre. Man behøver ikke på undersiden av skinnene for å klipse dem sammen, slik man må på en del andre merker. Praktisk! Koblingene later til å være gode og solide, noe som er viktig for stabil og sikker overføring av strøm og data på banen.

Ved manualen ligger det et ark som viser at det er anbefalt å ha en lang, rett skinne før avkjøringen til pit. Dette er verdt å merke seg da man i høy fart kan få problemer med å svinge av til pit uten. Bygger man standard layout på banen er dette ikke noe å tenke på.




Bilde: Banens standardlayout

SCX leverer to typer skiftespor. Rett skinne med dobbelt skiftespor, og 90 graders sving med dobbelt skiftespor. Med i settet følger det med tre doble, rette skiftespor, noe som gir nok av forbikjøringsmuligheter i forhold til banens lengde. Skiftespor fra SCX er tilsynelatende like de du finner på andre merker, men fungerer på en helt annen måte. På andre merker er det mekanikk i skiftesporet som får det til å slå over, men hos SCX ligger mekanikken i selve bilen. Dette gjør systemet betydelig mer presist, og det er svært sjeldent bilene ikke skifter når man ønsker. Et annet pluss med dette systemet er at skiftesporene ikke er retningsbestemte. Du behøver ikke tenke på hvilken vei de plasseres når du bygger banenen. De vil fungere uansett!




Bilde: Curbs, gjerder og skinner monteres enkelt sammen kun ved å "klikke" de i hverandre.

Med i pakken er curbs og gjerder til alle svingene. Disse festes godt til banen med egne klipsfester, omtrent på samme måte som skinnene festes sammen. Brede curbs gir deg mulighet til å ligge bredt i svingene uten at bilen velter av banen, eller umiddelbart smeller i et gjerde. Gjerdet kommer på utsiden og er solid og passelig høyt, slik at det hindrer bilene i å fly avgårde hvis man sporer av. Kombinasjonen av disse fungerer svært godt. Sporer man av fanges bilen så godt som alltid opp av gjerdet, slik at den ikke flyr avgårde. Bilen blir da stående på curbsen som er akkurat bred nok til at andre biler kan passere, uten å smelle i bil som har kjørt av. Dette kan fort gi bilene forlenget levetid.




Bilde: Brede curbs gir rom for å ligge bredt uten at bilene smeller i gjerdet og sporer av.

Banen er en slags ovalbane, eller forskjøvet firkant. Førsteintrykket var at den kanskje var litt kjedelig, men muligheten veier opp for dette! Med tre doble skiftespor, pit og bensinfylling er det strategien og forbikjøringene som teller. Med tre biler på banen blir det mer enn nok racing her. Vil man likevel bygge den ut er det mange muligheter med noen ekstra skinner og eventuelt andre utvidelser.




Bilde: Banen er stor, noe som er bra på de fleste måter. Utfordringen er at den krever en del gulvplass.

Bilene

Det følger med tre ulike biler i settet. Jaguar, Volvo og BMW, hver med sine egenskaper(demping, brems, vekt, tyngdepunkt). At bilene er ulike kan være både fordel og ulempe. I utgangspunktet kan det være greit å konkurrere med samme utgangspunkt, men de ulike bilene oppleves ulikt avhengig av oppsettet. Ulike instillinger og beninsfyllingsstrategier kan derfor gjøre alle bilene til "den beste".




Bilde: Biler er fine lakkert

Detaljerte karosserier gir et flott utseende. Med vinger, antenner og vindusviskere gjør det finishen ekstra bra. Bilene har gjennomsiktige vinduer hvor du også ser ratt, fører og veltebur på innsiden. Alle bilene leveres med lys foran og bak. Lysene lyser godt, så det er ikke noe problem å kjøre i mørket. De gjør også at bilene ser mer realistiske ut, så jeg liker å ha dem på enten det er lyst eller mørkt i rommet. (lyset på bilene kan slås av og på fra banens kontrollerboks)




Bilde: Alle bilene kommer med front og baklys




Bilde: Lysene på bilen sammen med den detaljerte lakkeringen får dem til å se svært realistiske ut.

Bilene har god respons og plenty med power. Skal du kjøre skikkelig fort må du jobbe for å holde deg på banen. Bilene har justerbar magnet på undersiden som styrer hvor godt bilene henger på veien. Jo nærmere magneten kommer skinnene, jo bedre henger bilen, men den går også tregere av dette. Her må man finne en balansegang etter eget ønske. Jeg synes frabriksinnstillingen var helt grei, og gjorde bare justeringer for å teste.

Bilbaner med flere biler kan skape en del støy. Sammenlignet med andre baner jeg har kjørt er SCX banen stillegående. Dette er nok en kombinasjon av "tighte" biler og skinnenes materiale/utforming.

At bilene henger godt, og får god overføring av strøm og signaler ser man enkelt i dempet belysning, og med lys på bilene. Mister bilen signal slukker lysene på bilen. Er det mye blinking i lysene vil det si at det er mange kontaktbrudd. Er det kontaktbrudd kan det gi utslag i dårligere effekt i bilen, og begrenset digital kommunikasjon. Ved kjøring i mørket ser man at disse bilene har svært god kontakt med skinnene. Dette skyldes nok i stor grad SCX sine braids. I tillegg til at disse er doble er det også tilkoblet metall på innsiden av styrepinnen. Med så mange "koblingspunkter" skal det mye til at bilen minster kontakten så lenge du ikke har kjørt av banen.




Bilde: Det er viktig med god kontakt med skinnene

Kontrollerboks

Kontrollerboksen er selve kjernen og hjernen bak hele det digitale systemet. Her binder man de ulike bilene mot kontrollene, og man gjør alt av instillinger herfra. Denne sender også signalene gjennom skinnene til bilene og eventuelle add-ons som er koblet til. Kontrollerboksen har mulighet for tilkobling av tre håndkontroller. Ønsker man å avansere til fire, fem eller seks biler kan man kjøpe en separat add-on til kontrollerboksen som gir mulighet for dette.

Kontrollerboksen har mange muligheter, og man kan bli litt satt ut av å tenke på alt av instillinger, knapper og endringer. Da er det greit å vite at hvis man vil gjøre det enkelt er det bare å koble til å kjøre. Man må ikke tukle med instillinger og alle de avanserte mulighetene hvis man ikke vil.

Det følger i utgangspunktet med en strømadapter. Dette er nok for denne banene, og også for ganske mye større baner. Skulle du bygge ut mye og det begynner å bli i minste laget vil en liten rød led ved siden av tilkoblingen begynne å blinke. Det betyr at man bør koble til en adapter til. Har man en ekstremt stor bane kan det kobles til opp til tre strømadaptere.




Bilde: Kontrollerboksen som det meste styres fra.

Håndkontrollene som følger med er gode å holde i hånden. Man styrer farten på bilen med "pistolavtrekkeren", mens man benytter skiftesporene med "tommelknappen" øverst på kontrollen. Nøyaktigheten og responsen i bilene er svært god.




Bilde: Håndkontrollen har en "pistolavtrekker" for å justere farten og en tommelknapp for sporskifte, bensinfylling og instillinger.

Innstillinger

Det er flere instillingsmuligheter man kan benytte for å sette opp bilen perfekt for den som skal kjøre. En svært praktisk instilling er det jeg vil kalle "barnemodus". Her kan du gjøre slik at bilens toppfart blir redusert med ca 50%. Ved å gjøre dette kombinert med å justere magnetene på bilen kan banen gjøres kjørevennlig, selv for barn. Merk at dette justeres for hver enkelt bil, så man kan kjøre sammen flere biler hvor noen er i barnemodus, og noen ikke.

For de mer avanserte førerne er det flere instillinger man kan se nærmere på. Man kan justere mengden fuel bilene starter med. Vær obs på at denne instillingene er universal for alle bilene, så endrer man her vil det være slik for alle. Til gjengjeld kan man justere bensinkapasiteten på hver enkelt bil. Mindre tank gjør at du vil behøve flere stopp men lettere bil(dette simuleres elektronisk) gjør at du vil få høyere toppfart og bedre akselerasjon. Også bremsenivået kan programmeres for hver enkelt bil(gjelder kun biler med brems).

Innstillingene kan brukes for å lage det perfekte oppsettet for deg, eller du kan benytte dem for å utligne nivåforskjeller på førerne for å skape et jevnere race. Ingeneting er gøyere enn skikkelig kniving i teten.




Bilde: Alle instillinger gjøres ved hjelp av knappene på kontrollerboksen, og knappene på håndkontrollene.

Konkurranseformer / spillmodus

Bare kjøring:
Hvis man vil gjøre det enkelt og ikke tenke på instillinger, konkurransemodus osv kan man enkelt og greit bare å koble opp bilbanene og kjøre. Vil man ha litt ekstra ut av opplevelsen kan det være lurt å prøve seg på en av konkurranseformene.

Med PitBox:
Her velger man i utgangspunktet et antall runder, og hovedpoenget er å være førstemann over målstreken etter så mange runder er kjørt. Det som gjør dette moduset spesielt er at man må tenke på taktikk, pitstop og bensinfylling. Mengden bensin på tanken påvirker bilens akselerasjon og bremsetid. Med full tank på bilen blir det derfor vanskeligere å holde rundetidene nede. Satser du på splash-n-dash eller et langt stint for å slå konkurrentene dine?

Rundetelling er default i et modus uten stopp. Det vil si at den bare teller opp rundene, og du må manuelt trykke på en knapp for å si at racet er over. Førstemann over mål etter dette vinner. Personlig synes jeg dette er en snodig måte å gjøre det på. Heldigvis kan du også velge at racet skal stopp etter et bestemt antall runder. Du velger selv om rundene skal telle opp eller ned, og antallet kan settes til alt fra 1 til 999 runder. Når antallet runder er kjørt indikeres dette med et lydsignal. Vinneren vises ved at lysene på bensinmåleren blinker.

Underveis i racet må man fylle bensin. Hvor ofte avhenger av instillingene satt, men også på kjørestilen. Aggressiv kjøring gir høyere bensinforbruk. Pass på! Glemmer du å fylle vil bilen til slutt stoppe. Tanknivået for hver enkelt bil vises med grønne LED ved kontrollerbasen. Nærmer tanken seg tom vil de to siste LED-ene gå over til å lyse orange. Bilen vil da etterhvert begynne å "hoste" og kjøre ujevnt. Kommer du deg ikke inn i pit i løpet av kort tid da(ca. fire runder på en standardbane), så vil bilen rett og slett stoppe og du diskvalifiseres fra racet.




Bilde: Indikator for bensinnivået i de ulike bilene

Hvordan fungerer bensinfyllingen? Langs målområdet er det et ekstra spor som man kan svinge av til på samme måte so man skifter spor. Vær obs! Det er fartsgrense i pit. Kjører du for fort inn kommer en varsellyd og du får som straff ikke fylle. Da må du ta en runde til og forsøke på nytt. Når du stopper i pit for å fylle trykker man først på sporskifteknappen for å "åpne tanklokket". Trykk så på gass-spaken og følg med på besnsinindikatoren på kontrollertårnet. Fyll til ønsket nivå. Trykk så en gang til på sporskifteknappen for å "lukke tanklokket". Fortsett ut på banen og videre i racet.

Uten pit:
Alternativt kan man velge racemode uten pit. Dette er på mange måter likt racemode med pit, men her utelater man alt som har med bensinnivå, bensinfylling og pitstop. Før et race velger man antall runder, og rundeantallet skal telle opp eller ned. Selv om bensinnivå og kapasitet ikke kan stilles inn her, kan du fremdeles justere bremsenivået om ønskelig. Konkurranseformen avgjøres enkelt og greit ved at førstemann i mål etter bestemt antall runder er kjørt er vinneren.


Kvalifisering:
Det finnes også en konkurranseform vi kaller kvalifiseringsmodus. Denne krever at man har har SCX-25040 Digital Tidtaker. I og med at dette er et tilleggsprodukt går jeg ikke nærmere inn på dette her.




Bilde: En bil tar seg forbi en motstander og legger seg foran ved å skifte spor

Påbyggingsmuligheter

Det finnes flere påbyggingsmuligheter for de digitale banene. Takket være det SCX kaller "powerlinetechnology" som er deres måte å overføre strømmen i skinnene er det ingen begrensning på tilkoblet tilleggsutstyr. Utstyrets strømtrekk vil ikke gå utover strømmen til bilene.
Man kan bygge ut med ekstra skinner til enormt store baner. Blir banen for stor for strømforsyningen som følger med vil en liten rød led ved tilkoblingen blinke. Det betyr at det er anbefalt med en strømkilde til. Det kan kobles til maksimalt tre strømkilder.

Tidtaking:
Tidtaking er kanskje den mest populære påbyggingen. Dette er et display som viser de ulike førernes rundetider. Tidene oppdateres live under kjøring, og ved fullført race vises beste rundetid for hver enkelt fører. Med tidtakingsenheten kan man også kjøre kvalifiseringsmodus. Er man 4-6 fører er det påbygging for å vise alle seks førerne.

Rundeteller:
Med rundeteller vises antall runder kjørt, eller gjenværende avhengig av oppsett. Rundetelleren viser også rekkefølgen på førerne. Hvem som er på første, andre og tredjeplass. Er man 4-6 fører er det påbygging for å vise alle seks førerne.

Flere biler:
På kontrollerboksen som følger med i settet er det tilkoblingsmulighet for tre kontroller, og man kan altså kjøre tre biler. Man kan bygge på med en enhet for 4-6 biler og da kjøre hele seks biler samtidig.

Pase car:
En digital mostander som kjører av seg selv og skifter spor på egenhånd. Gi deg selv og dine motstandere en ekstra utfordring ved å måtte ta dere forbi denne under løpet. Bilen holder konstant fart, men i og med at den skifter spor må du hele tiden jobbe for å klare å passere denne.




BILDE: Selvkjørende safetycar med blinkende lys

Samlet erfaring

Etter å ha testet ut banen og utstyret grundig sitter jeg igjen med følelsen av at SCX har gjort en grundig jobb. Mekanikken og teknologien virker solid og gjennomtenkt. Selv om det er mange muligheter er det lagt opp enkelt og brukervennlig.

Av andre digitale systemer har jeg mest erfaring med banene fra Ninco som jeg har kjørt mye med. Ninco har sine fordeler. Blant annet at man kan kjøre opp til 8 biler samtidig, og at de har brede, gode skinner. På de fleste andre felt føler jeg at SCX har overtaket. SCX-bilene er betydelig mer stillegående, og det hele virker "tightere". Det digitale systemet er mer brukervennlig, og alt er litt mer forseggjort. Eksempler er store tydelige display å rundetellere og tidtakerenhet. Enklere kontrollerboks å håndtere, og skiftesporene fungerer betydelig bedre.

Også i forhold til Scalextric digitale system føler jeg SCX stiller sterkt. Her er også skiftespor og mekanikken for sporskifte noe av det som skiller mest i racesammenheng. Også her føler jeg SCX har gjørt en bedre jobb med tydelige display og brukervennlig elektronikk. Kvalitet på bilene føles ganske lik og er også stillegående fra Scalextric, men vær obs på at flere av Scalextricsettene kommer med biler fra deres billigserie. Hos SCX er det standar kvalitetsbiler i alle settene.




Bilde: Da er det bare å stille opp til start

Er du på jakt etter en digital bilbane er alle de nevnte merkene trygge valg, men etter testing holder jeg en knapp på SCX. Kjøregleden og den gode løpsopplevelsen er avhengig av et brukervennlig digitalt system og biler som sifter spor nøyaktig når de skal. Her føler jeg SCX stiller sterkest av digitale systemer jeg har testet så langt.


Relaterte produkter

SCX Bilbane - GT Megatrack - Digital m. 3 biler »
SCX Bilbane - GT Pit Box - Digital m. 3 biler »