Vi tester Traxxas Spartan

Vi tester Traxxas Spartan

Traxxas markedsfører seg som "The fastest name in radio control", og på Spartan-esken står det med store bokstaver "The world fastest Ready To Race muscleboat". Vi har sett frem i mot denne testen i nesten ett år for å få bekreftet at annonserte 50 mph, eller 81 km/t er en realitet i standard utførelse. En ny Garmin Edge 500 GPS er innkjøpt for å sikre nøyaktige målinger.

Skrevet av Terje74 - 01.11.2024 14:43:26


båtsiden
var
Traxxas
i
mange
år
kongen

vannet
i
RTR-klassen
med
Villain
(lansert
1989).
Villain
benyttet
doble
550
børstemotorer
og
doble
propeller,
og
en
toppfart

42
km/t
var
i
mange
år
nok
til
å
holde
konkurrentene
bak
seg.
Dette
hegemoniet
fikk
en
brå
slutt
da
Aquacraft
i
2005
lanserte
Supervee27
med
børsteløs
motor
og
med
sine
52
km/t
ut
av
esken
feide
den
Villain
av
vannet.
Det
skulle
ta
hele
5
år
før
Traxxas
klarte
å
samle
troppene
til
å
designe
en
båt
som
skulle
ta
tilbake
tittelen
"Verdens
raskeste
RTR-båt".
Utfordringen
til
Traxxas
var
at

hadde
konkurrentene
flyttet
RTR-målstanga
til
ca.
70
km/t.
Derfor
ble
målsettingen
for
Spartan
ubeskjedene
50
mph
eller
81
km/t
hvilket
er
mye
uansett
båttype,
og
ekstremt
mye
for
en
RTR
V-bunnsbåt.


At Spartan er en lekker skute kan ingen komme fra. Den blå eller røde dekoren er silketrykket på skroget, men Traxxas- og Spartan-teksten er dekaler som enkelt kan fjernes om man ønsker det.

Stor båt

Det
første
som
slår
meg
ved
utpakking
er
størrelsen

esken.
Spartan
er
hele
1,05
meter
inkludert
roret
og
det
er
hele
25
cm
lengre
enn
Supervee27.
Traxxas
mener
at
Spartans
fartsressurser
krever
et
større
skrog
for
stabilisering
av
båten.
Båten
er
ikke
bare
stor
utenpå,
også
innvendig
er
plassen
enorm
og
i
tillegg
har
Traxxas
gjort
service
mye
enklere
ved
å
samle
motor,
regulator
og
radioutstyr
i
en
separat
"vugge"
som
kan
vippes
opp
for
bedre
tilgjengelighet.
Gjengene
i
plaststykkene
som
holder
vugga

plass
er
ekstremt
trange,
men
en
omgang
med
4
mm
gjengetapp
løser
problemet.


Å lage gripekanter for å løfte dekselet var nok en god ide på tegnebordet, men det blir åpninger hvor vann kan trenge inn, og helteiping av dekselet blir umulig.

Hva følger med i esken?

I
tillegg
til
båten
med
2,4
GHz
rattradio
og
komplett
elektronikk
finner
vi
2
stk.
NiMH-batterier

3000
mAh
og
7
celler.
En
ekstra
propell
følger
med,
pluss
nødvendig
verktøy
inkludert
en
stor
tube
smørefett
til
flexakselen.
For
å

båten

vannet
trenger
du
lader
for
NiMH-batterier
og
batterier
i
senderen.
For
å

Spartan
til
å
kjøre
80
km/t
trenger
du
betydelig
mer
utstyr.


På grunn av varmeproblemer ble Spartan en periode trukket fra markedet i 2011, men i Norge har bare den oppgraderte utgaven med motor og regulator fra Castle vært tilgjengelig.

Byggekvalitet

Skroget
er
støpt
i
plast
og
er
noe
tyngre
en
glassfiber,
men
til
gjengjeld
er
finishen
upåklagelig.
I
motsetning
til
visse
kinabåter
vi
har
testet,
har
Spartan
gjennomtenkte
løsninger
for
både
hardware
og
elektronikk.
Skruehullene
i
beslagene
som
holder
propellakselen

plass
er
1
mm
overdimensjon,
hvilket
betyr
at
de
i
masseproduksjonens
tempo
lett
kan
havne
litt
ut
av
senter.
Dette
kan
være
forklaringen

hvorfor
Spartan
har
fått
rykte

seg
at
ikke
to
båter
oppfører
seg
likt

vannet.


Plassen i skroget er enorm, og batteriene sitter godt fast med flyttbare velcrobånd. Bakerste posisjon gir høyest toppfart, men større sjanse for å slå rundt. Med 6S-batterier om bord er det greit å ha litt margin.

Motor og fartsregulator

Mange
RTR-båter
kan
oppgraderes
til
å
kjøre
mer
enn
80
km/t
ved
å
skifte
regulator,
motor
og
flexaksel,
men
det
koster.
Spartanregulatoren
er
dimensjonert
for
2
til
6S-LiPo
og
80A
kontinuerlig
belastning
(300A
kortvarig).
Det
betyr
2
LiPo-celler
og
150
W
ekstra
sammenlignet
med
konkurrentene.
BEC
fungerer
også
med
6S-LiPo,

separat
batteri
for
mottaker
og
servo
er
aldri
nødvendig.
Motoren
i
540XL-størrelse
måler
36x82
mm,
hvilket
også
er
et
nummer
større
enn
hva
konkurrentene
kan
varte
opp
med.
KV-tallet
(omdreininger
pr/Volt)
er
ikke
oppgitt,
men

motorens
endelokk
finner
vi
til
slutt
1800
KV
innstemplet.
Ved
rotasjon
av
propellen
imponerer
motoren
med
"magnetisk
kompresjon"
i
toppklasse,
noe
som
indikerer
høyt
dreiemoment
og
lavere
motortemperatur.


Regulator med cutoff for utladet LiPo-batteri

NiMH-batterier
trenger
ingen
beskyttelse
mot
dyputlading,
og
fabrikkinnstillingen

regulatoren
er
uten
LiPo-cutoff.
LiPo-batterier
kan
derimot
påføres
varig
skade
ved
utlading
dypere
enn
3
Volt
pr/celle.
LiPo-cutoff
innkobles
ved
å
tilkoble
batteriene
samtidig
som
sender
holdes
i
full
revers
til
regulatoren
sender
kvitteringstone.
Regulatoren
vil
deretter
telle
opp
like
mange
pipetoner
som
antall
celler
i
LiPo-pakken,
og
lampen
vil
lyse
grønt
i
stedet
for
rødt
uten
gasspådrag.
Etter
cutoff
gir
regulatoren
25
%
effekt
med
god
margin
til
å
komme
i
land.


Radiosender

Det
føles
uvant
med
et
ratt
som
bare
har
25
grader
utslag
til
hver
side,
og
i
hastigheter
under
50
km/t

styreutslaget
settes
til
maks
for
en
akseptabel
svingradius.
Med
6S-LiPo
om
bord
bør
styreutslaget
justeres
betydelig
ned.
Personlig
ble
jeg
mest
komfortabel
med
å
flytte
styrestaget
til
det
innerste
hullet

servoarmen
for
mindre
mekanisk
rorutslag
kombinert
med
maks
utslag

senderen.


Bakfra har Spartan alt utstyret som trengs i en høyfartsbåt. Ror og strut (hylse for propellaksel) er justerbare. Inntak for vannkjøling skjer gjennom et spor i roret. Plastikkpropellen er 42 mm på 3/32 aksel.

Den første prøveturen

Det
ble
naturlig
å
starte
med
NiMH
batteriene
som
følger
med
båten,
og
som
i
følge
produsenten
skal
sende
Spartan
opp
i
30
mph.
(48,6
km/t).
Båten
gikk
riktig
nok
støtt
som
"et
fjell",
men
spesielt
fort
gikk
det
ikke.
GPSen
viste
37,4
km/t
som
var
betydelig
under
lovet
hastighet.
Batteriene
var
også
uventet
varme
hvilket
kan
tyde

stor
indre
motstand
som
trekker
volten
ned
under
belastning./>/>Siden
Spartan
tross
alt
er
konstruert
for
6S-LiPo
lot
vi
ikke
skuffelsen
med
NiMH-batteriene
knekke
oss.
Neste
batteripakke
ble
Bronto
2x
3S/30C-l
LiPo-batterier.
Forskjellen
fra
NiMHbatteriene
var
enorm
og
Spartan
skjøt
fart
som
om
den
skulle
ha
vært
skutt
ut
av
en
kanon.
Båten
som
tidligere
hadde
gått
støtt
som
et
fjell
vippet

hurtig
fra
side
til
side
og
før
vi
rakk
å
blunke
var
havariet
et
faktum.
Vårt
eksemplar
var
alvorlig
plaget
av
det
fryktede
"chinewalk"
syndromet,
og
dette
måtte
kureres
før
Spartan-testen
kunne
fullføres.
GPSen
viste
bare
70,7
km/t.
Et
skuffende,
men
ikke
uventet
resultat
med
tanke

båtens
ustabile
oppførsel.


Vanntetting

Med
flytemiddel
i
baugen
kan
ikke
Spartan
synke,
men
med
bare
snuta
i
været
var
dette
en
mulighet
til
å
teste
om
Traxxas
anstrengelser
for
å
beskytte
elektronikken
mot
vann
var
vellykket.
Svaret
er
at
fartsregulator
og
styreservo
besto
testen,
men
mottakerboksen
var
full
av
vann.
Vann
som
kommer
inn
i
båten
under
kjøring
er
ikke
et
problem,
men
ved
havari

mottakeren
demonteres,
blåses
ren
for
vann
og
tørke.
Vi
hadde
mottakeren
full
av
vann
to
ganger,
men
etter
tørking
ble
den
god
som
ny.
Du
kan
like
gjerne
først
som
sist
putte
mottakeren
i
en
ballong
og
tette
ballonghalsen
med
to
strips
og
silikon
i
mellom
dem.


Standard turnfins er ganske butte, men etter en omgang på smergelskiva ble de barberbladskarpe.

Chinewalk-kuren

Vi
er
ikke
alene
om
å
ha
problemer
med
at
Spartan
vipper
fra
side
til
side,
det
kan
bekreftes
med
en
rask
visitt

Youtube.
Noen
har
derimot
fått
Spartan
til
kjøre
tilnærmet
perfekt,
og
løsningen
er
i
de
aller
fleste
tilfeller
å
heve
strutten
(røret
til
propellaksel)
i
små
trinn
til
problemet
er
løst.
Prøv
i
første
omgang
å
heve
strutten
parallelt
med
skroget
uten
å
vinkle
den
oppover.
En
annen
Spartan-utfordring
kan
være
at
båten
slår
opp
og
ned
med
baugen.
Løsningen
er
å
bøye
trimplan
nedover
i
små
trinn
til
den
er
kurert.


Konsekvensen av kraftig Chinewalk ble fanget på bilder av Geir Zakariassen. Her er Spartan 1/100 sekund fra katastrofen.

Første reaksjon var at Spartan hadde truffet en gjenstand i vannet, men slik blir resultatet når båten vipper rundt i 70 km/t.

Fordi dekselet ble slått løs av motstanden i vannet, endte Spartan med baugen i været. Heldigvis har Traxxas utstyrt baugen full av flytemiddel, så det var aldri fare for at båten kunne synke.

Spartan har to dreneringshull i hekken, men uten tørkepapir blir det fortsatt noe vann i skroget.

Chinewalk er noen ganger vanskelig å få bukt med, men løsningen er å heve strutten fra skrogbunnen slik at hekken kommer dypere i vannet. Ved å presse strutten maksimalt oppover parallelt med skrogkanten fikk vi litt over 4 mm klaring mellom stoppringen og skrogkanten. Denne justeringen krever kraftigere verktøy enn det medfølgende, men er helt avgjørende for at Spartan skal komme til sin rett.

Nye fartsmålinger

Etter
finjustering
av
strutt
og
trimplan
ble
resultatet
en
mindre
rooster
(propellsprut)
og
en
betydelig
mer
stabil
båt.
Det
var

høy
tid
med
nye
fartsmålinger
og
igjen
startet
vi
med
NiMH-batteriene
som
fulgte
med
båten.
Denne
gangen
la
vi
batteriene
helt
bakerst
i
batteriholderen
for
høyeste
toppfart.
Å
flytte
tyngdepunktet
bakover
øker
risikoen
for
at
båten
tar
en
flytur,
men
dette
oppleves
ikke
som
en
trussel
med
NiMH-batteriene
om
bord.
GPSen
viste

oppløftende
46,7
km/t
hvilket
er
kun
2
km/t
fra
Traxxas
egne
målinger./>/>Etter
justeringene
er
det
ikke
noe
problem
å
holde
full
gass

langstrekkene
med
6S-LiPo
om
bord,
og
Spartan
er
mest
stabil
når
hastigheten
økes
mykt
til
toppfart
med
roret
i
nøytralposisjon.
Høyeste
GPS-måling
med
6S
Bronto-batteriene
ble
respektable
79,2
km/t,
og
dermed
er
det
bekreftet
at
Spartan
er
verdens
raskeste
RTR
båt
når
dette
skrives.
Med
de
dyreste
Hyperion
45C-batteriene
øker
hastigheten
ytterligere
3
km
og
med
optimale
metallpropeller
er
90
km/t
i
sikte.
Da
er
vi
dypt
inne

territoriet
for
konkurransebåter
med
bensinmotor.
Vi
er
også
imponert
av
at
hastigheten
holder
seg
over
75
km/t
helt
til
det
siste
minuttet
av
kjøretiden.
Merk
deg
at
i
80
km/t
er
det
ikke
tilrådelig
å
ha
batteriene
i
bakerste
posisjon.
Å
krysse
eget
kjølevann
kan
da
være
nok
til
at
båten
tar
en
baklengs
saltomortale.


Helteiping av dekselet er umulig på Spartan, men taping av fronten på dekselet er nok til å holde det på plass ved en velt i høy hastighet. Da er også sjansen 50% større for at båten ender med riktig side opp ved en kollbøtte.

Etter hver kjøredag må fleksakselen ut, tørkes godt og settes inn med fettet som følger med. Slurver du med dette er rust og rask slitasje resultatet. Verkøyet som følger med er perfekt, og det tar bare sekunder og stramme eller løsne klemhylsa.

Spartan tar inn vann selv uten uhell, og for å begrense at vann kommer inn under gripekantene på dekselet, ble disse fylt med silikon og presset ned mot en overheadfilm tilpasset skrogenden.

Konklusjon

Vår
mening
er
at
hvis
Spartan
skal
komme
til
sin
rett
er
det
6S-LiPo
som
gjelder.
De
medfølgende
NiMH
batteriene
egner
seg
best
når
yngre
familiemedlemmer
får
prøve
båten,
og
med
4S-LiPo
finnes
det
billigere
alternativer
til
å
kjøre
55-60
km/t.
Spartan
er
ikke
perfekt,
men
styrken
ligger
i
at
motor
og
regulator
er

godt
dimensjonert
at
det
skal
godt
gjøres
å
finne
et
RTR-alternativ
med
større
fartspotensiale
ut
av
esken.
Spartans
utfordring
ligger
i
at
finjustering
av
propellhøyde
og
eventuelt
trimplan
er
påkrevet
for
å
sprenge
80
km-grensen,
men
med
litt
tålmodighet
er
belønningen
en
elektroskute
som
er
verd
hver
eneste
krone.


Se artikkel om
Radiostyrt båt - Viktig informasjon
Motta 1 års gratis medlemskap i modellbåtklubb